Massor av hjortron

Igår fredag sken solen från en strålande klar blå himmel och vi bestämde oss för en lång tur på fjället. Mitt uppe på platån lyste marken alldeles gul av solmogna hjortron. det gick bara inte att gå förbi så vi stannade en bra stund och plockade. Det blev nån liter i en påse som nu ligger i husvagnens frysfack. Får bli en våffeldag hemma sen. Allt lade vi förstås inte i frysen utan värmde en hel del med lite socker och avnjöt sedan till lite vaniljglass, mums......

Vår duktiga bärhjälp

Lite besvärligt att rulla sig på de sköna tuvorna på myren dock med väskorna på.

Knappt 6 månader kvar

Nu är vi inne på andra semesterveckan och har varit i gamla välkända Kläppen i två dagar.

Vi startade med att åka upp efter Klarälven och första natten tillbringade vi på en liten fin camping i Ekshärad. Sen körde vi vidare norrut och passerade Norge en liten sväng innan vi hamnade på Stötens camping vid Grundforsen alldeles vid norska gränsen. Där var ganska fint men långt från allt så efter tre dygn bestämde vi oss för att flytta över till Trysil.

STÖTENS CAMPING

Stötens skidanläggning på berget i bakgrunden

TRYSIL

Där var det mycket fint och campingen låg alldeles vid älven med gångavstånd in till Trysil. För att komma upp på fjället fick man betala vägavgift på 30 norska kronor men det var värt varenda krona för man kom ända ut på kalfjället med bilen. Varje dag tog vi fjällturer och det var en fantastisk natur med otroliga vyer. Efter 4 dygn packade vi ihop för att åka över till Sverige igen. I norge hade vi ingen tv eller dator och mat + dryck är mycket dyrare, så det fick räcka med en kortare sejour. Dessutom tog whiskyn  slut och det avgjorde saken så det fick bli Kläppen en gång till.

KLÄPPEN

En sak var lite rolig. När vi kom fram till campingen höll de på att renovera anläggningen. Bl.a hade man bytt ut de gamla elstolparna och ersatt de med nya moderna, men de var tre meter höga. De påstod att vårfloden brukar svämma över älven så mycket så nu ville man gardera sig mot det, men tre meter...........
De har en hopfällbar trappstege som man får turas om att låna, så varje gång det kommer en ny campareser man hur de grunnar på  hur de ska komma åt elen och då är det alltid någon som förbarmar sig och springer dit med stegen.

Tage kan förstås inte undvika lite bus. De trasiga stolsdynorna är numer extra trasiga.

Igår regnade det nästan hela dagen och idag har det småstänkt lite under förnmiddagen så vi tar ingen längre fjälltur idag. Istället tog vi bilen upp till Mitt i pisten och "vår" stuga. Kändes lite konstigt att se den på sommaren. Vi gick en bit upp vid "vår" lift och forsatte en bit upp i den gröna pisten som går ner från topstugan på baksidan. Tror den heter skogsmusslingan.

Inte utan att man blir lite sugen, men nedräkningen har börjat, är knappt 6 månader kvar nu bara. Jag säger bara :VECKA 2

Blir ju den högra delen vi ska ha nästa gång, men där var det platt tv så det blir en förbättring

Där vägen slutar, börjar backen

Vårt hus (4:e från höger) sett från pisten

Vår liftbacke

Det är här man hoppar av liften, (svårt att känna igen sig på sommaren)

Nedre delen av gröna skogsmusslingan, bilväg upp till toppstugan nu på sommaren.

Första veckan avklarad.

Jaha,då var första veckan på nya jobbet som chef för 42 dagbarnvårdare över. Känns väldigt bra så här långt. Det är mycket nytt att lära sig och många nya människor att lära känna men jag har haft väldigt kul den här veckan. Det är ett fritt arbete samtidigt som det är mycket ansvar. Ingen dag är den andra lik och man vet inte på morgonen vad som kommer att hända på dagen. Det blir att åka runt mycket till de olika verksamheterna och se till att allt funkar som det ska och ofta lösa akuta situationer som uppstår.  Nu går jag dubbelt med min företrädare och ska göra det nästa vecka också, men sen blir det att ta tag i saker och ting på egen hand.

Har fått ett ljust fint kontor och det verkar vara en go stämning på kontoret så det kommer att bli jättebra.

En sak är lite kul, den 23-24 augusti ska kontoret  ha upptakt och åka iväg på resa. Vi är 3 chefer som har våra rum på samma kontor som placeringsassistenterna och tillhör egentligen inte deras kontor och deras chef, men  kontorschefen undrade om jag ville med, och då visade det sig att de ska åka till Mellbystrand och övernatta på kollot där. Vi har ju campat flera år på Marias camping i Mellbystrand och den ligger granne med kollot så jag vet ju precis hur det ser ut där, så det ska bli lite kul att komma tillbaka dit.

I torsdags var jag med på ledningsmöte för första gången och det kändes lite kul för där träffade jag på fyra av mina gamla chefer.  Kändes lite konstigt att vara där på samma villkor nu, att liksom klivit över på andra sidan.

Så här fin välkomstbukett fick jag av nya chefen

Jesus hade fel

Nää, det gick inte att gå på vattnet!!!! Men jag kan simma:)

Blöt hund efter premiärdopp i poolen

Gellertbadet

Idag har vi tillbringat förmiddagen på Gellertbadet som är det mest kända badet i Budapest. Själva badbassängen var pampig men mindre än vad jag väntat mig. Det var väldigt gamla lokaler som skulle behöva en ordentlig upprustning. Duschar mm kändes väldigt sunkiga så vi duschar på hotellet istället. Men, det är kul att ha varit där iaf. En rolig detalj var att vi var tvugna att köpa var sin badmössa, annars fick man inte simma i  bassängen.

För att komma till badet måste vi över till Budasidan. det här är frihetsbron och Gellerthuset (stort hotell + badet) är det som syns till vänster precis vid brofästet.

Bakom kortänden på bassängen var en liten bassäng med 36 grader i vattnet, jätteskönt.

Det här är receptionen på badet. Vi var bara i simbassängen men det finns sammanlagt 13 olika bassänger med olika typer av bad och spa. Det var bara simbassängen som var mixade dam o herr.

Det här är saluhallen som ligger vid brofästet på vår sida (Pest).

Det här är hotellet. Huvudbyggnaden är den till höger och vi bor på 4:e våningen i huset till vänster så man får genom den glasade tunneln för att komma till vårt rum.

Nu ska vi snart ge oss ut och ta tunnelbanan upp till Budapests största parkområde där det bl a finns en zoologisk trädgård. Idag är det ganska svalt  så det är jacka på som gäller.

Skål

Vi firar silverbröllop med äkta bubbel. Skål på er alla där hemma.

Tidigare idag har vi varit uppe på Gellertberget. Många många trappsteg blev det

Här är vi uppe vid frihetsstatyn

på väg upp till slottet

Vi hade tänkt gå ner i en grotta men tyvärr var den stängd så vi gick ner i en lite nyare grotta istället ( tunnelbanan).

Efter en liten kort vila på hoetllet gick vi bort till Gerbauds igen och fikade med kaffe och bakelse och nu har vi duschat, öppnat champagnen och slappar en stund innan vi ska ut och äta en god middag. Får se om det går att sitta ute i kväll också, men tyvärr känns det som om det är lite kallare nu. När vi gick hem från Gerbauds började det att blåsa och det kändes som om regnet var på vär men än så länge är det uppehåll så vi hålller tummarna. Hörde att det snöade hemma, brrr, här som vi gått bararmade hela dagen i rena sommarvärmen. De ligger ett par veckor före oss här, träden är helt utslagna och syrenerna blommar för fullt, så vi kommer att få uppleva dubbel försommar, mysigt.

Här är vårt rum, inget överlyx men helt ok.

Gamla stan i Buda

Idag tog vi en lång promenad över till Budasidan. Vi gick över Budapests mest kända landmärke, Kedjebron. Sedan tog vi bergbanan upp till slottet. Däruppifrån har man en vacker utsikt över hela Budapest och idag sken solen och det var riktigt vackert. Vi vandrade runt en bra stund bland de gamla husen i de smala gränderna innan vi vände neråt igen och gick längs Donaus strand tillbaka mot bron. Innan vi gick över till Pestsidan igen vilade vi fötterna och tog varsin välförtjänt öl på en liten pub.

Nu har vi precis fikat lite på rummet. Vi hade tänkt hitta ett kafe att fika på men vi hittade inget i närheten av hotellet. det står cafe överallt men då menar dom bara mat och ölställen. Cafe som hemma med fikabröd är svårt att hitta så vi fick köpa bröd och koka kaffe med vår doppvärmare. Det gick bra det med men i morgon får vi nog gå tillbaka till Gerbauds och fika på riktigt.

Nu ska vi ta igen oss en stund igen innan vi går ut och äter. Är lite sugna på pasta idag så vi får se vad för krog vi hittar. igår hamnade vi på en mysig utekrog där ett par äldre män spelade ungersk musik på fiol och dragspel. Mat och dryck är ycket billigare här än hemma. Sten åt wienerschnitsel och jag tog en tallrik med flera olika sorters grillat kött och till det drack vi en av deras dyrare vinsorter och det kostade ca 400 kronor. Servicen överallt är helt otrolig, de är väldigt måna om sina kunder och passar upp på en hela tiden med massor av personal.

Det är en väldigt ren och vacker stad, man ser folk som går och städar gatorna hela tiden och det ligger inget skräp någonstans.
Det finns  jättevackra gamla hus med mycket utsmyckningar men de flesta är väldigt nedgångna och smutsiga. Mängder av hus står fallfärdiga och tomma t o m på gågator och de mest trafikerde gatorna. Äffrer på bottenplanen men sedan är resten av våningarna tomma med trasiga fasader och fönster. Lite sorgligt att se eftersom husen måste varit så vackra en gång i tiden.

Slottet från kedjebron

bergbanan

Innifrån bergbanan

Budapest

Oj, vad långt det blev sedan det senaste inlägget men bättre sent än aldrig. Nu är Sten och jag i Budapest för att fira vår silverbröllopsdag nu på tisdag den 3 maj. Vi kom igår och då sken solen och det var 22 grader varmt. Vi kom till hotellet strax efter tolv och gick sedan runt och strosade i stan hela eftermiddagen. Det är en trevlig stad att gå i. Lätt att hitta och mycket att se. Nu gjorde vi mest en rekognoseringstur för att veta vad vi ska titta på övriga dagar. Vi tog en kaffe o bakelse på ett utefik bredvid floden och tittade på folklivet. Sen slappade vi ett par timmar på hotellet innan vi tog ytterligare en tur på stan. Vid sextiden var vi lite sugna och stannade till vid en enkel pizzeria med uteservering. Det var verkligen en enkel pizzeria, tjocka degiga pizzor så vi lämnade över hälften, men billigt var det, ca 100 spänn för två pizzor och två öl.

Idag började vi med en lång god hotellfrukost. Sedan tänkte vi gå ut på stan med det regnade lite så vi gick ner till poolen och badade en stund, vi trodde att det skulle sluta regna men det hade det inte gjort så vi trotsade vädret och gick ut i allafall. Vi tog en lång lång promenad längs Budapests paradgata innan vi pausade på det kända konditoriet Gerbauds. Där satt vi en lång lång stund och fikade och tog en öl inna vi återigen vandrade ut i regnet och tog oss hem till hotellet. 14220 steg visar stegräknaren på än så länge idag och mer blir det eftersom vi ska ut och äta senare i kväll. Nu ska vi först slappa ett par timmar och kanske dricka lite gott mousserande vin som vi köpt.

Hus på Andrassy Utca. Hela avenyn är ett världsarv och har massor av gamla fina hus  men många står tomma och förfaller. Det här var under renovering men kolla in byggnadsställningen. Havlruttna bräder, skulle nog inte godkännas av skyddsombud i Sverige.

Här är vi i änden av avenyn och bakom konstverken ligger en stor park med bl a zoologosk trädgård. Är nog fint vid vackert väder.
Det finns mängder av såna här statyer överallt.

Inne på Gerbauds. Det här är bara en liten liten del av konditoriet. Högt i tak och massor av kristallkronor.

Varsin bakelse blev det. Det syns inte på bilden men min chokladbakelse toppades med ett chokladflarn penslat med guld. och nej, det var tyvärr inget starkt i de små snapsglasen, det är bara vanligt vatten som serverades till.

Snart kommer han :)

ÄNTLIGEN!!!!!

Bara 3 dagar kvar nu. På lördag hämtar vi honom. Vår lille TAGE.

Då var man hemma igen då.

Jaha, då var det slut på fjällsemestern för i år då. Kom hem i tisdags kväll efter drygt 8 tim i bilen. Bestämde oss för att köra hela vägen hem från Orsa istället för att ta en övernattning till på vägen. Det funkade så bra med Viktor i bilen hela resan, han låg mest still i sin korg och sov, och så länge han var lugn var det bara att köra.

Väl hemma igen var det bara att starta tvättmaskinen och klippa gräset (Hanna tänkte klippa i måndags men lyckades inte starta den,hahaha, undanflykt eller?).  Det har ju varit fint badväder många har varit hemma ihuset och badat i poolen och jag tror alla husets handdukar var använda. Tre maskiner blev det med bara dem. Hela onsdagen gick maskinen i ett och idag har jag kört tre maskiner åt Hanna. Ungdomarna jobbar ju så långa pass på kaffestugan så det blir inte mycket tid över till att hålla undan hemma, så jag tror att de var ganska glada över att få hem lite markservice. Även om de tyckte de var skönt när vi åkte iväg tyckte de nog att det var minst lika skönt att vi kom hem.

PÅ kvällen kom Erika, Annika och Adam förbi så det fick bli en låda vin och lite fläskfile med banan o curry. När Hanna o jOn kom från jobbet satt vi och planerade lite för Hannas examen som går av stapeln 4 nov. Det lutar åt att det blir Sten, jag och Erika som följer med Hanna över till Chester. Onsdag till Söndag får det bli. Ska bara få tag på hotell till rimligt pris och rimligt avstånd. Jon stannar nog hemma och är hundvakt med stöttning av Annika o Adam.

Nu har vi städat ur husvagnen och kört upp den till Hövik där vi har vårt garage. Får se när vi kommer iväg på nästa tur. Hoppas kunna göra en höstvecka framåt oktober nån gång om allt funkar med vår lilla valp som vi förhoppningsvis får hem om en månad.

Sten och jag ska åka och titta på valparna på tisdag. Ska bli spännande att se vilken vi väljer. har bokat hotellrum i Trollhättan tisdag till torsdag (bra med frinätter på Scandic). Blir en liten extra lillsemester på semestern. Trollhättan ligger ju påvägen  bara 7,5 mil från kenneln och då slipper vi köra fram o tillbaka över dagen.

Dags att packa ihop snart

I morgon bär det av hemåt igen. Då har vi legat 3 nätter på Orsa camping. Det är en livlig och välfylld familjecamping med mycket aktiviteter för barnfamiljer, men konstigt nog så märker vi inte av det så mycket. Vi fick en plats längst bort och campingen är så långsträckt så man har inte kontakt med de övriga områdena. Vi ligger längst bort på en udde med mjukt och skönt gräs runtomkring och mycket luft mellan ekipagen. Alldeles bredvid ligger en hundbadstrand och en gångväg slingrar sig också alldeles förbi så många hundägare har valt att ligga här. Viktor är förstås väldigt intresserad avv alla hundar men han skäller inte utan är så lugn och fin, förutom när vi möter nån på promenad förstås.

Idag gjorde vi en liten bilutflykt till ett gammalt fädbodsområde strax norr om Orsa. Det låg högt upp så man hade vacker utsikt över siljansbygden. Ett hundratal gamla fädbodstugor var fint renoverade och de flesta av dem fungerade som uthyrningshus. Fädboden(som jag inte kommer ihåg namnet på just nu) ligger granne med Grönklitt, som är ett skidområde, så jag kan tänka mig att det är mycket folk här på vintern.

Många fina hus var det. Skorstenarna var så fint gjorda på flera hus, såg ut som små torn.

Nu har vi plockat ner gardiner och vikt ihop tältmattan. Presenningarna ligger på tork, så i morgon bitti går det snabbt att riva tältet och packa ihop. Sen får vi se hur långt vi kör, om det blir ända hem eller om vi övernattar en snabbis på vägen. Är ju över 40 mil hem och med vagn bakom går det ju inte så fort. Det blir som det blir.

Fler bilder på valpisarna

Den här lilla killen har hon döpt till Alex

Och här är lille Anton

Det är hennes första kull som uppfödare så då blev det namn på A.
Får väl se vad vi hittar på sen.

Nya bilder på valpisarna

Fick nyss nya bilder på valpisarna.

Här är det mamma Cindy med valparna

Här är de två små hannarna. Den svarta med taggig bläs ligger nog bäst till tror jag, men vi får vänta o bestämma oss tills vi träffat dem.

Nu åskar det

Igår måndag åkte vi runt lite och tittade på omgivningarna samt tog en liten kort tur upp på ett av fjällen här omkring. Fjällen här är inte lika pampiga som i Funäsdalen. Vad vi hittills sett är det mer runda berg och mycket stenigare, men vi har ju inte sett så mycket ännu.

Vi hade sol och varmt, inte så varmt som hemma tack och lov utan runt 22-24 grader. Alldeles lagom.

Inatt började det regna och åska rätt mycket men på fm var det uppehåll. Vi hade tänt gå en långtur över kalfjället idag men det fick vi ställa in eftersom det är precis igenmulet och molnen är så låga att man inte ser fjällen runtomkring. Istället tog vi bilen till Klövsjö, en liten by 3 mil bort och där letade vi upp ett litet gårdsmejeri som hade kaffeservering och försäljning av hemlagade ostar. De hade massor av roliga sorter både av getmjölk och komjölk. Jag köpte bara koostar dock eftersom Sten inte är så förtjust i get. Lite goda marmelader och hembakt knäcke blev det också.

Så ikväll blir det ostbricka med vin.

Under em började det regna igen och nu åskar det för fullt. Till och från har vi strömavbrott men vi har ju gasol och batteridrift i vagnen så det märks inte så mycket. Det är tv:n som behöver ström bara och i kväll är det ju Morden i Midsommer, så det blir spännande om vi kan lyckas se hela programmet utan avbrott.

Flytt till Vemdalen

Fredag kväll

Fredagskvällen bjöd på strålande väder så nu kom grillen fram för första gången på resan.

Lördag
På förmiddagen var det ganska mulet och blåsigt så vi bestämde oss för att ta en tur i skogen istället. Var kanske inte en så bra ide eftersom det vimlade av mygg, dessutom kom solen fram och det slutade blåsa så en tur på kalfjället hade gått alldeles utmärkt, men men, det är inte alltid man tar rätt beslut.
Vi har inte sett så mycket djur ännu, bara en stackars ensamn ren på Mittåkläppen (som Viktor gärna ville springa efter om han hade fått) samt idag en liten söt fjällämmel som pep förbi under en av spångarna vi passerade.

Blommorna är mycket senare här, alla midsommarblommor som blommat över hemma för länge sedan är i full blom här, så ängarna är jättevackra överallt.

Lördagens blommor

Smörbollar

Ytterligare en som vi inte kan namnet på (måste skaffa en flora). Tyvärr blir det inte så skarpa bilder med telefonerna.

Söndag
Idag har vi flyttat på oss till Vemdalen, 8,5 mil österut från Funäsdalen. Campingen ligger fint i tallskog med massor av blåbärs och lingoris runtomkring (inget moget än tyvärr). Ligger i en dalgång och man ser fjällen runtomkring. Ska utforska området i morgon med början på turistbyrån för att få tag i en fjällkarta.