Vill tillbaka Danmark

Åh, jag som trodde sommaren hade kommit för att stanna, men det verkar inte så idag. Det blev till att plocka fram jeansen och jackan igen, och dessutom regnar det till och från hela tiden.  Började klippa gräset igår men fick avbryta för att det började regna och idag är det inte ens lönt att försöka plocka fram klipparen igen, alldeles för blött i gräset.

Är hemma en stund nu innan jag ska tillbaka till jobbet för personalmöte. Planering inför hösten gäller men det känns ju inte så jätteangeläget eftersom jag hoppas på att inte vara kvar där till hösten. har fortfarande inte fått svar på jobbet jag sökt men det känns väl som om det inte blir nåt av det tyvärr. Men, blir det inget vill ju nya ledningen ha mig som IT-ped/fritidsped på F-6, så det räknar jag med till hösten nu, hoppas bara att det går i lås.

Sten åkte till Stockholm idag, men kommer hem i morgon igen. Han åker förbi Linkäöping och hämtar upp Annika som gör sin sista dag för terminen där. Hon ska ta hem lite blommor mm över sommaren.

Hugo som opererade bort sina halsmandlar ska till veterinären på tordag. han har blivit svullen under halsen så det verkar som om han fått tillbaka dem, måste nog opereras igen, stackaren. Blir lite krångligt på torsdag eftersom Sten har hyrbil till Stockholm som han måste lämna tillbaka torsdag morgon in Jönköping. Sen måste han ta bussen hem igen och köra Hugo till vet på em. Ska vara där 15.30. Hoppas nån (Annika?) kan vara hemma med Viktor som inte är van att vara själv. Fast hon skulle jobba vid 16 men då är nog Jon hemma.Själv stänger jag på jobbet så det timar dåligt.

Sen är det äntligen fredag och då åker Erika och jag upp till Skavsta och hämtar hem Hanna. Sista resan från England. Helt otrolilgt att hon varit där i hela tre år. Kändes väldigt långt när hon åkte över första gången men nu känns det som om åren gått riktigt fort.

Lördag i Fredrikhamn

Ytterligare en helt underbar sommardag. Förmiddagen ägnades åt shopping. Först åkte vi ut till en husvagnsfirma där jag hittade de tallrikar som jag letat efter en tid. De är vita fyrkantiga med några svarta linjer på. Sen bunkrade vi upp med vin och sprit. Inte lika mycket billigare som det var för några år sedan med man tjänar fortfarande en del pengar på att handla här, så nu har vi så det räcker hela sommaren. Ska bara köpa lite öl på båten hem i morgon också.

När vi handlat klart åkte vi lite norrut till en by som heter Strandby. Såg så fint ut i turistbrochyren men det var inte så jättemycket att se. Men, vi gick runt en liten sväng bland de små pittoreska husen och sen satte vi oss i hamnen och tittade på segelbåtarna vid bryggorna medan vi drack vårt kaffe med wienerbröd (som vi snott med oss från hotellfrukosten).

När vi fikat klart åkte vi ner mot Fredrikhamn igen och svängde av vid campingen. Vi campade där för 19 år sedan en natt. Gick en sväng och det var faktiskt sig likt, förutom en nybyggd reception med affär. Sen stannade vi till vid stranden. Den såg inte riktigt likadan ut nu. Man hade planterat en massa palmer och döpt den till Palmestranden. Det var faktiskt jättevarmt i vattnet och hade vi haft badkläder med oss hade det blivit ett riktigt dopp. Nu fick vi nöja oss med att bada fötterna.

Nu sitte rvi o tar igen oss på rummet med en kall öl innan vi ska ta en tur på stan för att reka inför kvällen. Ska se om vi kan hitta nån mysig restaurang med uteservering inför kvällen.

Utflykt till Skagen

Igår åkte Sten och jag till Danmark och Fredrikhamn för en långweekend, 3 nätter på hotell. Sten som reser mycket i jobbet har samlat ihop frinätter på Scandic och de utnyttjar vi nu. Det är underbart sommarväder och igårkväll strosade vi runt i Frerikshamn flera vändor innan vi till slut slappade på hotellrummet med lite ost o vin.

Idag har vi varit på en lång utflykt. Vi började med at tåka upp till Skagen och åkte förstås upp till Grenen. Det är så långt man kan komma på norra Jylland. När man parkerat bilen är det en promenad på ca ½ tim längs stranden ut till spetsen. Där tog vi av oss skorna och vadade ut i vattnet. Det är så häftigt där för Kattegatt och Nordsjön möts och vågorna kommer från varsitt håll.

Här syns det tydligt att vågorna möts

Det var inte alla så kallt i vattnet som man kan tro opch vi gick hela vägen tillbaka till bilen barfota i strandkanten. Härligt att få vit mjuk sand mellan tårna.

Sen åkte vi vidare västerut mot Hirtshals. Det var rätt kul för vi åkte förbi platser vi besökte när vi campade i Danmark 1992. Det kändes inte alls som det var så många år sedan utan minnena kom tillbaka rätt snabbt. Vi kunde dock konstatera att det var mycket lättare att turista nu när vi var ensamma. Sist hade vi ju tre små yviga tjejer med oss som skulle sysselsättas.

Fikapaus i Hirtshals. Vi hade brett mackor under frukosten på hotellet och tog med oss kylväskan som vi hade på laddning i bilen under utflyykten, men när vi skulle plocka fram dem till fikat visade det sig att väskan var tom. Ingen av oss hade packat ner mackorna, så vi fick ta en promenad och leta rätt på lite fikabröd. Det blev äppelmosfyllda wienerbröd med pecannötter på. inte illa det heller.

Mackorna fick vi ta på hotellrummet senare under eftermiddagen istället. Smakade bra tillsammans med en kall öl.
Ikväll ska vi äta på hotellets restaurang. Sten har spetsat in sig på rödtunga men själv funderar jag nog på att prova lammfilen.  Men först lite slappning på rummet.

Oväntad ledighet

Jaaaa. Jag blir ledig på fredag. Är ju klämdag efter Kristi Himmelsfärd och eftersom nästan alla på jobbet ska ha semester räknade jag med att få jobba i år. Har nog inte jobbat klämfredagen nån gång tror jag så det var ju faktiskt min tur nu, men det visade sig att vi inte kommer att ha en enda unge så alla kan ta ledigt.

Så vi bestämde lite snabbt att vi ska åka ut med vagnen till helgen. Får bli en skogsrunda igen eftersom hundarna ska med. Hökensås på västra sidan Vättern söder om Hjo. Var där en påsk när Jon bara var ett år eller nåt och då snöade det och var jättekallt. Prognosen för helgen i år är lite kluven. Tv vädret säger regnområden men Aftonbladet säger högtryck sol o 20 grader till helgen, så vi får se vem som har rätt. Hoppas på AB.

Ska strax åka iväg o proviantera inför helgen, behöver bunkra både fast o flytande föda. Ska också ta mig till apoteket o införskaffa fästingmedel till vofflorna, kan behövas i skogen.

Det blir faktiskt två kortveckor efter varandra nu för nästa torsdag drar vi till Fredrikshamn.  Tre frinätter på Stena Scandic hotel (utan hundar denna gång). Ska bli sååå skönt och få skämma bort sig lite, inte minst med hotellfrukostar. Blir också mysigt med en liten båttur och lite shopping. Hotellet är känt som ett badhotell och det brukar vara barnfamiljernas paradis, men nu är baddelen stängd för utbyggnad så det lär vara lungt och skönt. Inga ungar som rusar runt i frukostmatsalen (vill ju helst inte se en enda unge när jag är ledig) I normala fall kostar en frinatt ca 30000 p/natt men nu är det bara 10000p. Sten hade precis skrapat ihop drygt 30000p så vi slapp lägga till nåt extra för rummet så det blir bara båtresan som kostar. Hotellet nyöppnar helgen efter så det öär ju inte heller vara så mycket byggarbete kvar som stör heller.

Lite uppdatering!!!!!!!

Ojojoj, nästran tre månader sen jag skrev nåt nu, men bättre sent än aldrig. det har ju hunnit hända en del sen sist. Bl.a har det varit påsk och Hanna var hemma i nästan tre veckor, det var skönt o nu är det bara tre veckor tills hon kommer hem för gått från Regnland. Ska bli skönt att ha alla familjemedlemmar hemma i Sverige igen.

I påskas var Sten o jag (+hundarna förstås) ute med husvagnen. Vi åkte till en liten lantgårdcamping i Hook. Väldigt enkel och inte många vagnar så det var en riktigt lugn o skön helg med många promenader på skogsvägarna runtomkring och på golfbanan som med sin skogsslinga gränsar till campingen.

Första riktiga testen av nya vagnen skulle det bli men tyvärr hann inte verkstan med att fixa ledningarna till toan färdigt så vi fick köra med en lös kanna vatten för att kunna spola. Lite trist men nu har de i allafall kommit på vad som är fel (toan spolar inte med fullt tryck utan det sipprar bara fram vatten) och det visade sig vara ett fabikationsfel med en slang som låg i kläm. Lite komiskt faktiskt eftersom vår återförsäljare varit mycket otrevlig och inte trott på oss och sagt att de kollat allt innan vagnen levererades och att vi mer eller mindre orsakeat felet. Skadeglädje nu alltså när det visar sig att de inte har gjort någon leveranskoll att allt funkar innan de levererade till oss.

Den 16-19 april åkte vi, Sten, jag o Erika, till morfar i Enebyberg. På lördagen skulle Viktor göra sitt MH test i Österåker som ligger bara en kvarts bilväg från Enebyberg. Morfar mådde bara bra och hade humöret uppe som vanligt. Erika o jag åkte o handlade färska räkor till skagentoast som förrätt och färsk torsk som vi stekte o hade vitvinsås till som middag. Till det lite vin och sen kaffe o whisky framför tv:n. På lördagen åkte Erika till stan o träffade kusin Johanna o kompips Alex och hon sov ockå över hos Alex o hennes pojkvän. Jag hade tagit med mig prinskorv o köttbullar hemifrån och sen gjorde jag en Janson o köpte lite sill. Till det blev det öl o snaps,det uppskattade morfar mycket och blev väldigt pratsam framåt kvällen. Det är ju inte så ofta som han får lite gott att dricka nu förtiden även om Kicki brukar köpa lite vin åt honom då o då.

Viktors MH- testgick bra. Det går ut på att testa hur hunden reagerar i olika situationer, om den är stabil i psyket. Man går en runda i skogen och där dyker det upp olika skrämselmoment, t.ex spöken som kommer fram o kedjor som rasslar när hunden går förbi. Man testar även hur jaktinstinkten är och om hunden är rädd för skott.
Viktor klarade det mesta bra, tyckte vi iaf men testledaren tyckte att han var lite feg och hade lite för lite jaktinstinkt. Det var ju första gången han var utan Hugo o det var ju lite läskigt, så pass att han gick fot alldeles intill Sten nästan hela provet och det imponerade på oss, han som drar som en galning i vanliga fall.

Nu går jag och väntar på besked på nytt jobb som jag sökt. Borde höra nåt denna veckan annars är det nog kört tyvärr. Men idag hade jag samtal med vår blivande nya rektor Lotta. Talade om att jag sökt annat jobb men när hon såg vilken utbildning jag har inom IT kallade hon in sin blivande biträdande rektor Kristin som är en riktig IT-entusiast (har också jobbat som Pim-examinator och blev klar med Pim nivå 5 samtidigt med mig för 3 år sen, så vi har setts några gånger förut). Nu vill de göra en ny tjänst till mig, kombination IT-pedagog och fritidspedagog. Är ju precis det jag jobbade med på Öa och är det jag helst har velat hela tiden sen jag började jobba i Gränna.

Så, får jag inte jobbet så kan jag nog räkna med att komma in o jobba på F-6 till hösten. Även om jag inte är så intresserad av att börja läsa igen i modellskolan så skulle jobbet vara roligare och det skulle kännas bättre att plugga då. Så hur det än går så blir det nog förändring till hösten.